044 360-31-22

Як повернути нерухомі об'єкти населеного пункту з приватної у комунальну власність?

Приблизно 20 років назад коли був ще колгосп, то до нього відносилася адміністративна будівля з якої зробили школу. Коли колгосп розпався, то адміністративна будівля дісталася у власність голові бувшого колгоспу, який є зараз підприємце. Хоча ця школа і ще будинок культури повинні були дістатися сільській раді. На даний час ці адміністративні будинки потребують ремонту, але він відмовляється його робити і не хоче віддавати зі свого балансу на баланс сільській раді, адже йому потрібно буде сплатити великий податок. Також він відмовляється показувати документи на ці будівлі. Як витребувати у підприємця щоб він показав документи чи він є власником цих будівель? Де можна перевірити, що ці будівлі дійсно йому належать? Як забрати сільській раді ці будівлі на свій баланс?

Відповідь юридичного консультанта:

Як стає зрозумілим зі змісту Вашого повідомлення, школа на даний час не функціонує та не перебуває на обліку відповідного місцевого управління освіти, а тому можна вести мову лише про будівлю та земельну ділянку, на якій вона розташована.

Не зважаючи на історію даної будівлі, на сьогодні вона перебуває у приватній власності конкретного громадянина. Згідно з положеннями конституції України, ніхто не може бути позбавлений своєї власності. Винятком з цього правила є вилучення майна з мотивіт суспільної необхідності. Справді, такі об’єкти на території населених пунктів, як школи, лікарні, будинки культтури повинні перебувати у комунальній власності, однак зауважте, що у Вашому випадку ми говоримо не про школу, а про об’єкт нерухомості, який у минулому використовувався як школа.

Наведемо нижче положення про підстави та порядок вилучення майна з для суспільних потреб.

Закон України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон №1559-VI) (стаття 1) передбачає, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (наприклад, житлових будинків і господарських споруд), з мотивів суспільної необхідності - це перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду. Тобто, без рішення суду відібрати в людини земельну ділянку, право власності на яку вона оформила в належний спосіб, ніхто не може.


Варто відзначити, що згідно зі статтею 15 Закону №1559-VI в примусовому порядку забрати в людини земельну ділянку до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності можуть виключно під розміщення на ній:


1) об'єктів національної безпеки і оборони;

2) лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації;

3) об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;

4) об'єктів природно-заповідного фонду;

5) кладовищ.

Зауважте, що перелік вичерпний.

Однак таке примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, тільки за рішенням суду з мотивів суспільної необхідності і лише у разі, якщо будівництво зазначених вище об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників. Тобто, не може бути такого, що сьогодні в особи через суд вилучили її земельну ділянку для того, щоб на ній збудувати кладовище, а завтра цю ж ділянку просто надали у власність чи користування іншій особі з тим, щоб вона на ній побудувала власний будинок чи займалася садівництвом.

Також доречно зауважити, що згідно зі статтею 16 згаданого вище Закону №1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності може здійснюватися лише тоді, коли орган виконавчої влади (місцева адміністрація) чи орган місцевого самоврядування (місцева рада) не досяг з власником земельної ділянки чи інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, згоди щодо їх викупу для суспільних потреб. Тобто, вилученню земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності повинен передувати процес отримання згоди на її викуп для суспільних потреб.

25.01.2017