Приблизно 20 років назад коли був ще колгосп, то до нього відносилася адміністративна будівля з якої зробили школу. Коли колгосп розпався, то адміністративна будівля дісталася у власність голові бувшого колгоспу, який є зараз підприємце. Хоча ця школа і ще будинок культури повинні були дістатися сільській раді. На даний час ці адміністративні будинки потребують ремонту, але він відмовляється його робити і не хоче віддавати зі свого балансу на баланс сільській раді, адже йому потрібно буде сплатити великий податок. Також він відмовляється показувати документи на ці будівлі. Як витребувати у підприємця щоб він показав документи чи він є власником цих будівель? Де можна перевірити, що ці будівлі дійсно йому належать? Як забрати сільській раді ці будівлі на свій баланс?
Як стає зрозумілим зі змісту Вашого повідомлення, школа на даний час не функціонує та не перебуває на обліку відповідного місцевого управління освіти, а тому можна вести мову лише про будівлю та земельну ділянку, на якій вона розташована.
Не зважаючи на історію даної будівлі, на сьогодні вона перебуває у приватній власності конкретного громадянина. Згідно з положеннями конституції України, ніхто не може бути позбавлений своєї власності. Винятком з цього правила є вилучення майна з мотивіт суспільної необхідності. Справді, такі об’єкти на території населених пунктів, як школи, лікарні, будинки культтури повинні перебувати у комунальній власності, однак зауважте, що у Вашому випадку ми говоримо не про школу, а про об’єкт нерухомості, який у минулому використовувався як школа.
Наведемо нижче положення про підстави та порядок вилучення майна з для суспільних потреб.
Закон України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон №1559-VI) (стаття 1) передбачає, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (наприклад, житлових будинків і господарських споруд), з мотивів суспільної необхідності - це перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду. Тобто, без рішення суду відібрати в людини земельну ділянку, право власності на яку вона оформила в належний спосіб, ніхто не може.
Варто відзначити, що згідно зі статтею 15 Закону №1559-VI в примусовому порядку забрати в людини земельну ділянку до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності можуть виключно під розміщення на ній:
1) об'єктів національної безпеки і оборони;
2) лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації;
3) об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;
4) об'єктів природно-заповідного фонду;
5) кладовищ.
Зауважте, що перелік вичерпний.
Однак таке примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, тільки за рішенням суду з мотивів суспільної необхідності і лише у разі, якщо будівництво зазначених вище об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників. Тобто, не може бути такого, що сьогодні в особи через суд вилучили її земельну ділянку для того, щоб на ній збудувати кладовище, а завтра цю ж ділянку просто надали у власність чи користування іншій особі з тим, щоб вона на ній побудувала власний будинок чи займалася садівництвом.
Також доречно зауважити, що згідно зі статтею 16 згаданого вище Закону №1559-VI примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності може здійснюватися лише тоді, коли орган виконавчої влади (місцева адміністрація) чи орган місцевого самоврядування (місцева рада) не досяг з власником земельної ділянки чи інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, згоди щодо їх викупу для суспільних потреб. Тобто, вилученню земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності повинен передувати процес отримання згоди на її викуп для суспільних потреб.
25.01.2017