Кабінет Міністрів України постановою від 04.08.2021 р. № 850 «Про внесення змін до Порядку нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб» (далі – Постанова № 850), яка набула чинності 17 серпня 2021 року, вніс зміни до Порядку нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за деякі категорії застрахованих осіб, зокрема:
Міністерство фінансів України наказом від 04.06.2021 року № 317, який набув чинності 17 серпня 2021 року, затвердило зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств.
Зокрема:
Відповідно до п. 46.6 ПКУ нові форми декларацій набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. Оскільки наказ № 317 опубліковано у ІІІ кварталі 2021 року, вперше нову форму декларації будемо подавати за ІV квартал 2021 року.
Міністерство фінансів України наказом від 09.07.2021 р. № 385 внесло зміни до деяких нормативно-правових актів з бухобліку.
1. Уточнено, що у первинному документі реквізит «одиниця виміру господарської операції» вказують у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках. Для цього скоригували абз. 1 п. 2.4 Положення № 88.
2. Відразу в декілька НП(С)БО замінили згадку про коди КОАТТУ на КАТОТТГ (Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад).
3. У формі № 2-мс позицію «Разом витрати (2050 + 2165)» виклали у новій редакції.
4. У Порядку № 1213 оновили норму, яка передбачає, що спрямування підприємствами державного, комунального секторів економіки частини чистого прибутку на квартальну і річну дату балансу відображають на матеріальне заохочення – за дебетом субрахунку 443 «Прибуток, використаний у звітному періоді» і кредитом рахунку 66 «Розрахунки за виплатами працівникам» наводиться сума нарахованої працівникам винагороди, допомоги, премії тощо, яка обчислена з прибутку попереднього звітного кварталу (року) відповідно до законодавства, установчих і розпорядчих документів та з урахуванням фінансового плану.
5. Із НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» видалено норму, за якою застосовування МЗФС для малих і середніх підприємств не допускається підприємствами, на які не поширюється сфера його застосування.
Кабінет Міністрів України посилює контроль за погашенням боргів із заробітної плати. Зокрема, буде активізована робота через проведення щотижневих нарад на рівні Уряду та запроваджене фокусне обговорення проблематики конкретних органів управління та регіонів тощо.
У черговому засіданні Міжвідомчої робочої групи з питань погашення заборгованості із заробітної плати взяли участь у режимі доповідей представники ДК «Укроборонпром», Міненерго, Державного космічного агентства, Донецької, Харківської областей та м. Києва. Крім цього, традиційно були присутні також і представники інших органів центральної виконавчої влади, обласних державних адміністрацій, професійних спілок.
За результатами наради було прийнято рішення про проведення, принаймні у наступні два місяці, засідань Міжвідомчої робочої групи щотижнево, актуалізацію та висвітлення на офіційних сайтах графіків із зменшення заборгованості. Також активізація роботи у цьому напрямку дасть змогу привернути більшу увагу відповідних органів і керівництва в регіонах до проблеми заборгованості та створить умови для результативного пошуку рішень і посилення відповідальності.
Національний банк України постановою від 12 серпня 2021 року № 85 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань готівкового обігу» (далі – Постанова № 85) осучаснив порядок і вимоги до здійснення касових операцій в банках та інкасаторських компаніях, врахувавши стрімкий розвиток цифрових технологій в сфері готівкового обігу та активне запровадження електронного документообігу у фінансовому секторі.
Насамперед регулятор передбачив можливість запровадження банками та компаніями, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації:
Крім того, Національний банк:
Цей документ вносить зміни до:
Постанова набрала чинності 18 серпня 2021 року. Водночас банки та компанії, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації, матимуть достатній час (шість місяців) для приведення своїх внутрішніх документів у відповідність до її вимог.
Міністерство фінансів України затвердило три Узагальнюючі податкові консультації з питань трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) та оподаткування доходів нерезидентів.
За результатами роботи Експертної ради з питань підготовки Узагальнюючих податкових консультацій (далі – УПК) при Міністерстві фінансів наказами Міністерства від 20 серпня 2021 року затверджено Консультації щодо:
Верховний Суд України у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (постанова від 19.08.2021 р. у справі № 804/3049/17) розглянув спір роботодавця та органу Держпраці щодо можливості виконувати роботи підвищеної небезпеки за цивільно-правовим договором (далі – ЦПД).
Вкотре наголошено, що неприпустимо оформляти ЦПД на виконання небезпечних робіт з особами, які не мають відповідних знань, досвіду та, у визначених законом випадках, допуску (дозволу), а також робіт, які мають постійний характер виконання.
До того ж, оскільки декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства подає та отримує дозвіл на виконання конкретних видів робіт саме роботодавець, то роботи підвищеної небезпеки, визначені таким дозволом, можуть виконуватися виключно працівниками такого роботодавця, а не особами, що надають послуги за ЦПД, за умови відсутності у них дозволів на виконання таких робіт.
Разом із такими висновками, Верховний Суд також не взяв до уваги доводи позивача про те, що невід'ємний елемент складу правопорушення, передбаченого ст. 265 КЗпП, –наявність виплати зарплати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного соціального внеску (далі – ЄСВ) та податків.
В абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП передбачено три самостійні порушення:
Спільним для вищеперелічених правопорушень є санкція, яка передбачає штраф у 10-кратному розмірі мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та ФОП, які використовують найману працю та є єдиноподатниками 1-3 груп, застосовують попередження.
Кабінет Міністрів України постановою № 829 від 11 серпня 2021 р. виклав у новій редакції п. 12 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Ця норма передбачає, що громадянам, необґрунтовано притягнутим до кримінальної відповідальності, репресованим особам, яких у подальшому було реабілітовано, час тримання під вартою, час відбування покарання в місцях позбавлення волі та засланні, а також перебування на примусовому лікуванні зараховується до страхового стажу. Зарахування такого періоду здійснюється на підставі виданих уповноваженими органами довідок (документів) про реабілітацію (довідки суду, органів прокуратури чи досудового розслідування про закриття кримінального провадження або довідки суду про прийняття виправдувального вироку).
Раніше нормативно-правовими актами не було врегульовано випадки зарахування до страхового стажу таких періодів, якщо такі довідки (документи) про реабілітацію відсутні. Завдяки постанові № 829 у разі відсутності в особи необхідних довідок про реабілітацію, час утримання під вартою, час відбування покарання в місцях позбавлення волі та час перебування на примусовому лікуванні зараховуватиметься до страхового стажу реабілітованим особам на підставі відповідного судового рішення.
Президент України підписав Закон «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг» № 1689-ІХ, який парламент ухвалив 15 липня 2021 року.
Закон запроваджує нові терміни, як-от «електронна публічна послуга», «автоматичний режим надання електронної публічної послуги», «комплексна електронна публічна послуга», «система електронної взаємодії електронних ресурсів», а також інші терміни, пов’язані з наданням (отриманням) електронних публічних послуг.
Також документ визначає особливості надання таких послуг, порядок отримання та особливості оформлення результатів їх надання.
Закон набирає чинності через три місяці з дня опублікування. Протягом цього часу Кабінет Міністрів України має затвердити план заходів щодо переведення публічних послуг в електронну форму.
12.09.2021