12 жовтня 2022 року Конституційний Суд України ухвалив Рішення № 7-р(ІІ)/2022 у справі за конституційними скаргами Жиденка Володимира Вікторовича та Петренка Віктора Олексійовича щодо відповідності Конституції України (конституційності) приписів статті 2 Закону «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 8 липня 2011 року № 3668-VI (щодо соціальних гарантій для захисників і захисниць України). Даним рішенням КСУ визнав оспорювані положення статті 2 Закону № 3668 неконституційними.
Підставою для звернення скаржників до Конституційного Суду України у даній справі стало законодавче закріплення у вказаній вище статті 2 Закону № 3668-VI максимального розміру пенсії, яка не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Скаржники вважали, що оспорювані приписи Закону № 3668 суперечать частинам першій, другій статті 8, частині п'ятій статті 17, частині третій статті 22, частинам першій, другій статті 46 Конституції України.
Вирішуючи питання, порушені у конституційних скаргах Жиденка В.В. і Петренка В.О. Конституційний Суд України виходив з того, що відповідно до Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу; оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності й недоторканності покладаються на Збройні Сили України; держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей; захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов'язком громадян України.
КСУ зазначає, що обов'язок держави забезпечити соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей установлено частиною п'ятою статті 17 розділу І «Загальні засади» Конституції України, який визначає основи конституційного ладу в Україні, зокрема, суверенітет, територіальну цілісність та недоторканність України, захист яких покладено на Збройні Сили України та інші військові формування, створені відповідно до законів України.
Розвиваючи зазначені юридичні позиції, Конституційний Суд вважає обов'язком держави надати спеціальний юридичний статус громадянам України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, членам їхніх сімей, а також особам, що збройно захищають суверенітет, територіальну цілісність та недоторканність України під час агресії Російської Федерації проти України, розпочатої у лютому 2014 року, із забезпеченням відповідно до цього статусу соціальних гарантій високого рівня.
Конституційний Суд України також зауважив, що обмеження пенсії встановленням максимального розміру та зупинення виплати призначеної пенсії особам, яким право на пенсійне забезпечення встановлене Законом № 2262, порушують суть конституційних гарантій щодо безумовного забезпечення соціального захисту осіб, зазначених у частині п'ятій статті 17 Конституції України, які зобов'язані захищати суверенітет, територіальну цілісність і недоторканність України.
У рішенні Суд вказав, що з метою забезпечення соціальних гарантій високого рівня вказаної вище категорії осіб, Верховна Рада України має привести нормативне регулювання зазначеної правової норми у відповідність із Конституцією України та цим Рішенням.
Вирішуючи питання щодо часу, з якого втрачає чинність положення статті 2 Закону № 3668, Суд врахував, що у зв'язку з агресією Російської Федерації проти України введено воєнний стан. З огляду на це положення Закону № 3668, визнані неконституційними, втрачають чинність через шість місяців із дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення. Верховна Рада України зобов'язана привести нормативне регулювання даного питання у відповідність із Конституцією України та зазначеним вище Рішенням.
За таких обставин КСУ чітко визначив, що соціальний захист військовослужбовців, які збройно захищають суверенітет, територіальну цілісність та недоторканність України під час агресії Російської Федерації проти України, розпочатої в лютому 2014 року має бути забезпечений державою на високому рівні. Законодавчі обмеження щодо максимального розміру пенсійного забезпечення даної категорії громадян України у найближчі пів року будуть переглянуті.
06.11.2022