044 360-31-22
093 291-71-24

Зміни до законодавства у березні 2019 року

Із 1 березня обов’язковому продажу на валютному ринку України банкам та/або НБУ підлягають надходження в іноземній валюті на користь юросіб та фізосіб-підприємців у розмірі 30 % (а не 50 %, як раніше) (п. 25 розд. III Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 02.01.19 р. № 5).

Із 1 березня пп. 215.3.1 (код та опис товару, ставки податку на алкогольні напої) Податкового кодексу (далі – ПК) застосовується у редакції пп. 1 п. 38 розд. І Закону від 23.11.18 р. № 2628-VIII (див. огляд у «Огляд основних податкових змін на 2019 рік»).

Із 1 березня документи виконавчого провадження надсилаються органам та особам, які мають офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (далі – ЄСІТС), виключно в електронній формі на такі електронні адреси. За письмовим зверненням цих осіб документи виконавчого провадження додатково надсилаються за їхніми адресами, зазначеними у виконавчому документі (ч. 2 ст. 28 Закону від 02.06.16 р. № 1404-VIII).

Додамо, що Державна судова адміністрація на виконання § 2 розд. 5 Закону від 03.10.17 р. № 2147-VIII опублікувала в газеті «Голос України» оголошення про створення та забезпечення функціонування ЄСІТС і повідомила на веб-сайті Державної судової влади України про початок дослідної експлуатації системи з 1 березня.

До ЄСІТС включено: Єдиний контакт-центр судової влади України; Єдину підсистему управління фінансово-господарськими процесами; офіційну електронну адресу (Електронний кабінет); офіційний веб-портал «Судова влада України»; Єдиний державний реєстр судових рішень; підсистему «Електронний суд»; модулі «Автоматизований розподіл» та «Судова статистика». Очікується затвердження Вищою радою правосуддя Положення про ЄСІТС.

Із 1 березня набули чинності зміни до Положення, затвердженого рішенням НКЦПФР від 11.06.13 р. № 992. Зокрема, доповнено:

  • склад щоденних даних депозитарної установи – довідкою про облікові операції, проведені депозитарною установою із цінними паперами (далі – ЦП), які обліковуються на її рахунку у ЦП в іноземній фінансовій установі, за формою додатка 16 (абзац перший п. 2 розд. ІІ);
  • склад нерегулярних даних – довідкою про відкриття/закриття рахунка (рахунків) у ЦП номінальним утримувачам/в іноземній фінустанові та довідкою про факти порушення номінальним утримувачем установлених вимог законодавства України за формами додатків 17, 18 відповідно (п. 5 розд. ІІ);
  • перелік термінів – новими термінами «іноземна фінансова установа», «номінальний утримувач». Також уточнено значення терміна «нерегулярні дані» (п. 3) (рішення НКЦПФР від 13.12.18 р. № 867).

Із 18 березня сплата та зарахування коштів у вигляді авансових платежів (передоплати) підприємств на депозитні рахунки 3734, відкриті в Головному управлінні Держказначейства у м. Києві на ім’я митниць ДФС, припиняються в установленому порядку.

Із 16 квітня переведення підприємств на обслуговування через єдиний казначейський рахунок при сплаті митних платежів – депозитний рахунок 3734, відкритий в Держказначействі на ім’я ДФС для зарахування авансових платежів (передоплати), здійснюватиметься на постійній основі (наказ Мінфіну від 07.05.18 р. № 493).

Із 19 березня набувають чинності зміни до Порядку ведення Держземкадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.12 р. № 1051 (далі –Порядок № 1051).

До переліку документів, які реєструють державні кадастрові реєстратори Держгеокадастру та його територіальні органи, зокрема, включено:

  • заяви в електронній формі про держреєстрацію земельної ділянки; внесення відомостей (змін до них) до Держгеокадастру про межі частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту та інші;
  • повідомлення про виявлення технічної помилки фізичною або юридичною особою; виявлення фізичною або юридичною особою помилки, допущеної у відомостях Держземкадастру, унесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії, тощо (пп. 2 п. 6);
  • заяву про держреєстрацію земельної ділянки в електронній формі, яка разом з доданими документами подається відповідним сертифікованим інженером-землевпорядником (далі – землевпорядник) через Єдиний державний портал адміністративних послуг згідно з установленим переліком даних. Інформацію про стан опрацювання та результати розгляду заяви в електронній формі землевпорядник переглядає на інтернет-сторінці за реєстраційним номером заяви. Подання землевпорядником заяви не збільшує вартості робіт за договором на розроблення документації із землеустрою (новий п. 1102).

На офіційному веб-сайті Держгеокадастру:

  • забезпечується безплатний відкритий доступ до відомостей, передбачених п. 214–218 Порядку № 1051, з метою інформування заявників про стан та результат розгляду їх звернень;
  • автоматизовано оприлюднюються відомості Держземкадастру з моменту їх унесення;
  • відображаються відомості про нормативну грошову оцінку (далі – НГО) земель сільгосппризначення за результатами загальнонаціональної (всеукраїнської) НГО земель сільгосппризначення (п. 196).

Також Порядок № 1051 доповнено новим розділом про моніторинг розгляду звернень про внесення відомостей (змін до них) до Держземкадастру та користування відповідними відомостями.

У новій редакції викладено додатки 7, 14, 16 до Порядку № 1051 (постанова КМУ від 18.07.18 р. № 710).

Із 25 березня установлено тарифи на послуги з перевезення валютних цінностей, що надаються Нацбанком, середньо- або великовантажним оперативним автомобілем. Тарифи розраховані з урахуванням перевезення цінностей у межах міста та під час міжміських перевезень від Нацбанку до каси банку та у зворотному напрямку, а також одночасних перевезень у зазначених напрямках. Нацбанк має право змінювати тарифи в разі збільшення чисельного складу групи (бригади) інкасаторів та використання додаткового автомобіля супроводження (постанова Правління НБУ від 07.02.19 р. № 36).

Із 25 березня набувають чинності зміни до Ліцензійних умов, затверджених постановою КМУ від 22.09.16 р. № 669 (далі – Умови). Документ поширюється на суб’єктів господарювання (далі – СГ) незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які в повному обсязі або частково провадять чи мають намір провадити госпдіяльність із розроблення, виготовлення, постачання спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації (далі – спецтехзасоби).

Зокрема:

  • доповнено перелік термінів, які вживаються в Умовах: авторські зразки спецтехзасобів; посередники (СГ, які мають ліцензії на постачання спецтехзасобів, та іноземні СГ, які мають відповідні повноваження у країні замовника та сприяють державним (іноземним) замовникам у постачанні спецтехзасобів, у тому числі імпортованих в Україну або експортованих з України; складові спецтехзасобів; співвиконавці;
  • уточнено перелік підтвердних документів, які додаються до заяви про отримання ліцензії (п. 9, 10); організаційні та технологічні вимоги до провадження госпдіяльності (п. 16 та 26);
  • установлено, що розроблення, виготовлення, постачання спеціальних технічних засобів для потреб державних (іноземних) замовників, пов’язане з переміщенням їх через митний кордон України, може здійснюватися ліцензіатом лише після письмового узгодження з органом ліцензування (п. 37).

Викладено в новій редакції більшість додатків до Умов, у тому числі форму заяви про отримання ліцензії на провадження зазначеної госпдіяльності (постанова КМУ від 16.01.19 р. № 28).

Із 26 березня учасниками бойових дій визнаються особи, які брали участь у всіх формах збройної боротьби за незалежність України у XX столітті у складі Української повстанської армії, Української повстанчої армії отамана Тараса Боровця (Бульби) «Поліська Січ», Української народної революційної армії (УНРА), Організації народної оборони «Карпатська Січ», Української військової організації (УВО), збройних підрозділів Організації українських націоналістів і відповідно до Закону від 09.04.15 р. № 314-VIII визнані борцями за незалежність України у XX столітті. Порядок надання статусу учасника бойових дій установлює Кабмін (Закон від 06.12.18 р. № 2640-VIII).

До 30 березня банки повинні розробити/доопрацювати та запровадити внутрішньобанківські документи з питань управління ризиками, виконати заходи із запровадження вимог Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 11.06.18 р. № 64, згідно з графіком, що додається до Положення, у частині: запровадження організаційних заходів, культури ризиків, окремих заходів стратегій, політики, методик і процедур.

Із 31 березня перевірка стану інформаційної безпеки в банківських та інших установах, які використовують засоби захисту інформації Нацбанку (далі – ЗЗІ), здійснюватиметься відповідно до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 26.11.15 р. № 829 (далі – Положення, Постанова № 829), викладеного у новій редакції.

Нацбанк контролює використання ЗЗІ шляхом:

  • аналізу інформації, документів, звітів, отриманих від організацій;
  • виїзних перевірок. Перелік підстав для проведення виїзних перевірок виконання організаціями вимог Правил, затверджених Постановою № 829, наведено в п. 8 Положення.

Керівник організації зобов’язаний: надати на запит Нацбанку достовірну інформацію в електронній та/або паперовій формі у строк, в обсязі, за форматом та структурою, що визначені в такому запиті; подати звіт про використання ЗЗІ за формою додатка до Положення (постанова Правління НБУ від 13.02.19 р. № 38).

Із 31 березня захист електронних банківських документів із використанням ЗЗІ Нацбанку, здійснюється за Правилами, затвердженими Постановою № 829, викладеними у новій редакції. Зокрема, оновлені Правила містять лише один додаток – форму зобов’язання, яку повинні підписати особи, відповідальні за захист електронних банківських документів (постанова Правління НБУ від 05.10.18 р. № 106).

Із 31 березня у зв’язку із закінченням строку дії втрачає чинність постанова КМУ від 30.12.15 р. № 1163. Цією постановою на час дії Закону 19.03.15 р. № 269-VIII за умови визнання призначеним органом з оцінки відповідності результатів оцінки, проведеної іноземними акредитованими органами з оцінки відповідності, дозволяється введення в обіг:

- медичних виробів, які підлягають закупівлі згідно з угодами про закупівлю, що укладаються МОЗ із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі (далі – угоди), щодо яких не виконано вимоги п. 15–19 Техрегламенту, затвердженого постановою КМУ від 02.10.13 р. № 753;

  • медичних виробів для діагностики invitro, які підлягають закупівлі відповідно до угод, щодо яких не виконано вимоги п. 10–13 Техрегламенту, затвердженого постановою КМУ від 02.10.13 р. № 754;
  • активних медичних виробів, які імплантують, що підлягають закупівлі відповідно до угод, щодо яких не виконано вимоги п. 19–21 Техрегламенту, затвердженого постановою КМУ від 02.10.13 р. № 755.

Із березня платники рентної плати звітують за формою податкової декларації з рентної плати, затвердженої наказом Мінфіну від 17.08.15 р. № 719, зі змінами, унесеними наказом Мінфіну від 21.08.18 р. № 707 (набув чинності з 12 лютого).

Нагадаємо, з декларації виключено додатки 2, 4, 10, 11, які містили форми розрахунків із рентної плати: за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини; користування радіочастотним ресурсом України; транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами та за транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України.

Уточнено зміст рядків 4.1, 4.1.1–4.1.3; 4.3, 4.3.1–4.3.3; 4.6, 4.6.1–4.6.3 та в новій редакції викладено рядок 5, у якому зазначається кількість типів додатків (розрахунків), поданих із податковою декларацією.

До 1 квітня ДФС має:

  • зареєструвати у Держреєстрі РРО новітні моделі програмних та/або програмно-технічних комплексів, призначених для реєстрації розрахункових операцій, які беруть участь в експериментальному проекті у сфері торгівлі (у т. ч. через Інтернет), громадського харчування, купівлі-продажу інвалюти, торгівлі через автомати з продажу (надання) товарів (послуг), надання послуг із приймання готівки для подальшого переказу, із перевезення пасажирів та інших послуг. Експеримент проводиться до 31 грудня 2019 року (постанова КМУ від 13.06.18 р. № 472);
  • забезпечити функціонування Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі – Реєстр), а саме: приймання від розпорядників акцизних складів пального електронними засобами зв’язку електронних документів для наповнення Реєстру, оброблення таких документів та автоматичне перенесення з них даних до Реєстру; збереження даних та захист інформації з Реєстру.

Зазначена вимога передбачена наказом Мінфіну від 27.11.18 р. № 944, яким затверджено форми електронних документів для Реєстру, формат даних та структура Реєстру.

09.04.2019